sobota 3. decembra 2022

Marek Zákopčan – Školský (ne)poriadok, Enribook, 2022, pôvodná slovenská tvorba

Na druhú časť série Školská odysea s názvom Školský (ne)poriadok som sa tešila už od chvíle, čo som dočítala poslednú stránku prvej knihy Zvonením sa všetko začína. Opäť nás tu čakajú autentické školské trapasy a problémy nástročných, ale aj trampoty svojského mladého učiteľa Daniela Riečana,ktorému sa v tomto školskom roku ušla prvácka trieda. Je naozaj veľmi milé, ako sa jeho odpor k zastávaniu tejto funkcie postupne mení na ochranársky inštinkt a poslanie.

Známe postavy ako Lívia Smolná i „křoví“ ostatných pedagógov a riaditeľky s podarenou prezývkou „kocočka“ krásne dotvárajú autentický pohľad na dianie na strednej škole. Je úžasne, ako sa autorovi podarilo skĺbiť uveriteľnosť s dejovosťou – neustále sa niečo deje a hoci to nie je nič „svetoborné“ (žiadné mega z prsta vycucané teátro ako to býva v slovenských seriáloch – že Pán Profesor! Ha-ha) a napriek tomu vás to vtiahne, zaujme a keďže autor píše veľmi ľahkým perom – číta sa to veľmi plynule a hladko – žiadne zádrhele a i ťažšie situácie a témy sú podané s nadhľadom, hoci sa nezľahčujú.

Čo sa týka nový študentov, do popredia sa dostávajú dve postavy – rebelantsky Denis a umelecky nadaný Andy. Sekunduje im tá najotravnejšia baba z triedy, tak trochu premotivovaná snaživka Adriana a športovo nadaný a veľmi príťažlivý Kristián. Títo štyria vytvoria zvláštne nesúrodú partiu a tak napokon vznikne na prvý pohľad priam nezvyčajné priateľstvo. Trošku mi chýbalo, že sa už Livka a Daniel tak nedoberali, resp. mohlo toho byť viac pretože to na tomto príbehu milujem najviac a naozaj veľmi dúfam, že raz.... no nebudem spoilerovať. Chýbala mi aj Mirka a Marko z prvej časti, ktorých príbeh ma veľmi chytil za srdce. Potešilo by ma, keby ich love-story znova ožila v ďalšej časti.

Odporúčam každej vekovej kategórií, rovnako ako pri prvej časti, znova som si pri čítaní krásne zaspomínala na svoje stredoškolské časy na hotelovke. Je zjavné, že autor sa ako učiteľ pohybuje v školskom prostredí, pretože táto autenticita je famózna. Podozrievam ho, hoci to v rozhovore v závere tohto diela viac-menej vyvrátil – že je v ňom viac Daniela Riečana, ako priznáva – haha!

Kniha ma veľmi bavila a už teraz sa teším na tretie pokračovanie. Verím, že bude!


MOJE HODNOTENIE 4,5 /5 ⭐⭐⭐⭐1/2✯

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 

Wonders of books Published @ 2014 by Ipietoon