sobota 3. decembra 2022

Lucia Baťová – Poučená životom, samovydanie, 2022, pôvodná slovenská tvorba

Poučená životom je vskutku veľmi príjemný román predchnutý vierou v Boha. Príbeh začína príletom hlavnej hrdinky Rút Balážovej do Kanady, kde má pracovať ako opatrovateľka (au-pairka). Keďže matka jej zamestnávateľky je tiež zo Slovenska, Rút ma výhodu, že sa sem-tam môže s niekým porozprávať vo svojej rodnej reči. Toto mladé dievča však ťaží životná trauma – a vlastne nie je iba jedna. Čitateľ sa postupne dozvedá ,čo Rút tak veľmi drží skrátka, prečo si život nevychutnáva a cíti sa ako tá menejcenná a zdrojom všetkých problémov. Prostredníctvom denníka svojej mamy prichádza na mnoho utajených skutočností, ktoré sa odohrali pred jej narodením.

Matthew McConnelly je príťažlivý dvadsaťpäťročný mladík. Slovenka Rút ho očarí od prvého okamihu, no ona si od neho drží odstup. Veľmi sa mi páčil vývoj ich vzťah – nenútený, pozvoľný a romantický.

Osobne sa úplne neviem odpútať od toho, aby som isté kresťanské dogmy vnímala pozitívne. Isteže, je to vecou vlastného presvedčenia – každý má to svoje. Niektoré veci mi však vedia poriadne zodvihnúť tlak. Snažila som sa však od toho odpútať a hodnotiť knihu podľa toho, ako sa mi čítala, či ma bavilo to čítať a jazyk ako taký.

Myslím, že by bolo prínosom do budúcna obmedziť používanie prechodníkov. Niekedy boli fajn, no inde sa dali krásne nahradiť normálnym slovesom a vyznelo by to prirodzenejšie. Inak si myslím, že je tento príbeh veľmi pekne vystavaný hoci tu nenájdeme veľké dejové zvraty, ide o psychologickú dynamiku oboch postáv – Rút a Matta a mne sa ich vzťah ozaj rátal a fandila som im. Nemám rada, keď je šteklivých scén v knihách enormne veľa alebo sú veľmi explicitné, tu samozrejme nič také nenájdete, keďže je to v podstate kresťanský román, no niektoré opisy emócií predčia aj všetky „spicy hot scenes“ pretože sú písané s citom a v mene skutočnej lásky. Osobne sa neprikláňam ani k jednému extrému – nezáväzným vzťahom a sexu ani k tomu, aby páry čakali až do svadby. Zlatá stredná cesta – sex áno, ale iba keď je to vzťah založený na citoch a láske. Toť moja filozofická úvaha.

autorka Lucia Baťová
Kniha obsahuje krásne myšlienky a citácie z Biblie, pri ktorých pookrejete. Sú isté veci, ktoré sa mi zdali troch prehnané, hlavne to, ako veci vnímala Rút, no potom som si povedala, že nebudem súdiť, lebo sama neviem, ako by som na jej mieste myslela a konala ja. Hoci nesúhlasím s kresťanskou filozofiou vo všetkom, čo sa v tomto príbehu prezentuje, myslím, že sú tu viaceré plnohodnotné myšlienky a podnety pre každého – veriaceho aj neveriaceho alebo takého človeka ako ja, ktorý síce verí v Boha, ale predstavuje si to všetko trochu inak ako tvrdí kresťanstvo. Málokedy to robievam, ale musím tu dať 3 a trištvrte hviezdičky. Štyri sa mi zdá príliš, čosi mi tam chýbalo, niečo také, čo by zamiešalo karty viac a 3 a pol zase málo :) , pretože som to čítala s veľkým záujmom a určite si chcem prečítať aj pokračovanie. Nezabúdajte, že je to moje osobné hodnotenie a keďže sú tam presvedčenia ktorá nezdieľam, ovplyvnilo to u mňa celkovú atmosféru príbehu.



MOJE HODNOTENIE 3 a 3/4 ⭐⭐⭐3/4⋆



0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 

Wonders of books Published @ 2014 by Ipietoon