utorok 1. septembra 2020

Mimóza, Adriana Boysová, IKAR, 2020, pôvodná slovenská tvorba

V dnešnej dobe, pomerne veľmi komerčne zameranej, sa zbierka poviedok od Adriany Boysovej s názvom Mimóza javí ako dosť odvážny počin na ceste k literatúre pre intelektuálnejšie zameraných čitateľov. Som rada, že sa vydavateľstvo IKAR rozhodlo trošku ozvláštniť skladbu svojich vydávaných titulov aj pôvodnou slovenskou tvorbou, a to aj tak trochu netradične, zbierkou poviedok.

Nepovažujem sa za príliš benevolentného, ale ani priveľmi náročného čitateľa, no tu, pri čítaní debutu pani Boysovej, však v mojom prípade narazila kosa na kameň. Kto má pozná osobne, vie že som milovníčkou anglickej spisovateľky Jane Austenovej. A teda, z jednej strany, oceňujem satirický tón a pohľad na skutočnosti moderného života zobrazeného v týchto poviedkach, no na strane druhej, Jane Austenová sa netajila tým, že svojim hrdinkám vždy dopriala šťastný koniec, „happy end“ a zúfalstvá a nešťastia benevolentne prenechala iným.. a ja tak ako ona, prenechávam na hlbšiu analýzu týchto „nešťastných“ poviedok niekomu, kto im viac „rozumie“ a nelipne na happy endoch ako ja.


Musím sa priznať, poviedky síce vystihujú dobu, resp. to, ako sa to niekedy zdá na povrchu, no vo mne vyvolali len letargické emócie a smútok, čo v literatúre prioritne nehľadám, iba ak ma vzápätí čaká katarzný zážitok v štýle „a žili šťastne až kým nepomreli“ – a síce nie v tomto rozprávkovom doslovnom znení.  Páčia sa mi príbehy, ktoré obsahujú realitu života, ale zároveň dávajú nádej, svetlo a lásku ... tu som však videla iba ľudské zlyhávanie komunikácie, nepochopenia samého seba a tak podobne.


Preto mi prosím pekne prepáčte, najmä pani autorka, že sa mi tieto poviedky nepáčili a dokonca som v polovici radšej čítať prestala. Verím však, že je kopec iných čitateľov, ktorých nadchne ako sa autorka odvážne postavila k temným miestam našich ľudských emócií a ich jednoduchému, no priamemu zobrazeniu v podobe krátkych príbehov.

MOJE HODNOTENIE: 2/5

(nie je to žiaľ môj štýl, ale autorka určite písať vie, no pre mňa žiaľ nie)


                      Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu



Ak vás titul Mimóza zaujal, kúpiť si ho môžete 

TU

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 

Wonders of books Published @ 2014 by Ipietoon