sobota 30. novembra 2019

Zlodejka z Korintu,( Thief of Corinth), Tessa Afsharová, Kumran, 2019, preklad: Zdenka Buntová


Ďalší román z pera Tessy Afsharovej vás, rovnako ako jej predchádzajúce počiny, určite nesklame. Opäť sa môžete tešiť na strhujúci, ale jednoducho a dynamicky písaný príbeh, v ktorom sa „dotýkame“ Božích zásahov a sú prejavom jeho nevyhasínajúcej lásky k nám, ľuďom. Hlavná hrdinka Ariadne je fiktívnou postavou, ktorú si autorka tentoraz vymyslela a neprebrala ju z biblických príbehov, no jej brat Dionýz je skutočnou historickou postavou, ako nám udáva v závere. Napriek tomu, na príbehu Ariadne poukazuje na to, ako nás láska Boha mení a posúva napred v našich životoch. Tento príbeh nesie v sebe životné situácie, ktoré by sme rovnako mohli aplikovať aj na dnešnú dobu – rozvod rodičov, nezákonné obohacovanie sa, pomsta, žiarlivosť v láske, vzťah rodičov s deťmi, silu pravého priateľstva, pretvárka spoločnosti, pokrytectvo, obľúbenosť a popularita u ľudí – tieto problémy sa rovnako ako hrdinov tohto príbehu z prvého storočia týkajú aj dnešným moderných ľudí o dvadsať storočí neskôr. Preto je tento príbeh nadčasový, ale zároveň ponúka reálie vtedajšej doby nenúteným spôsobom. Približuje nám takto osudy hrdinov oveľa autentickejšie. Autorka ma neskutočný talent poňať historické príbehy moderným prístupom. 



    Doma sme sa obchádzali po prstoch. Žili sme ako pacienti, čo si ľahli pod chirurgov nôž a len pomaly sa zotavujú. Teo sa ku mne správal ako zdvorilý cudzinec, nie ako najlepší kamarát, ale cítila som, že sa v ňom niečo vyslobodilo. Bol ako bublajúci hrniec, čo zhodil pokrievku. Prestal sa opíjať, a keď ho niekam pozvali, medzi cudzími vyzeral takmer uvoľnene. (str. 115)
 
     Používa nekomplikovaný jazyk a snaží sa klásť dôraz na dynamickosť deja a myšlienky z Biblie, ktorou sa inšpiruje a dodáva tak svojmu príbehu na autentickosti a hodnote.
      Ariadne je duchovne veľmi silnou dievčinou a fyzicky veľmi zdatnou, spolu s nevlastným bratom Teom, ktorého v deň jej narodenia našiel jej otec pohodeného na ulici, od detstva cvičia akrobatické kúsky a veľa behajú, vďaka čomu sa stane nielen atlétkou na Istmických hrách, ale aj šikovnou zlodejkou...

    Popularita môže otupiť zmysly ako droga. Môže zatvrdiť srdce. Obrať človeka o pravdu. Poletovala som od jednej skupinky známych k inej, od jednej vzrušujúcej udalosti k ďalšej. Nenásytne som hltala chválu a lichôtky, lenže uspokojenie z nich nikdy netrvalo dlho. Zakrátko som zatúžila po nových a pocit povznášajúceho šťastia šokujúco rýchlo vystriedala skľúčenosť. (str. 123)

Musím sa pochváliť, v súťaži na Instagrame som vyhrala podpis!
      Ani v tomto románe o prerode šikovnej zlodejky nechýba romantické vzplanutie. Ariadne sa od skorých ranných liet páči niekoľkonásobný víťaz vyššie spomenutých hier a zároveň sused Justus, ale on si ju nevšíma.... Navyše je stredobodom záujmu ostatných dievčat v jej okolí, ktoré ju vylúčili zo svojej spoločnosti a tak sa utieka k behaniu a trénovaniu s jediným blízkym rovesníkom – nevlastným bratom Teom. Mamu a jej otca – svojho deda – opúšťa už v úvode príbehu - keďže ju chcú donútiť k vydaju s nehoráznym surovcom, ktorý bez mihnutia oka znásilnil mladú otrokyňu. Ariadne bolí mamina zrada a kruté správanie. Na rozdiel od nej, jej otec dáva lásku a pochopenie i keď to on je v konečnom dôsledku zodpovedný za rozpad manželstva i celej rodiny.


      Slzy sú niekedy dar. Sú slovami, ktoré jazyk nedokáže vysloviť, horkosťou, ktorú telo nedokáže inak vylúčiť. Justus ma objal tak láskavo a súcitne, že som sa za slzy nehanbila. Neponúkol riešenie, neutešoval ma nádejami, no mohla som sa vyplakať a uľavilo sa mi. (str. 133)

                Odporúčam si prečítať tento príbeh úplne každému, žene či mužovi, mladšiemu či staršiemu – je v ňom veľa krásnych myšlienok – večných právd a má nám čo povedať – dokonca nás niečo o živote i naučiť. Ďakujem Bože za tento dar – príbeh z Tessinho pera - ktorý preberie dušu a rozcíti srdce.
(a dostala som aj takýto osobný odkaz od Tessy 😍😍)
                             

                Nechýba tu ani môj najobľúbenejší citát z Biblie, ktorý uvádza tretiu časť románu:

Láska nikdy nezanikne
Láska je trpezlivá, láska je dobrotivá; nezávidí, nevypína sa, nevystatuje sa, nie je nehanebná, nie je sebecká, nerozčuľuje sa, nemysli na zlé, neteší sa z neprávosti, ale raduje sa z pravdy. Všetko znáša, všetko verí, všetko dúfa, 😘😘😘všetko vydrží.

Láska nikdy nezanikne.
PRVÝ KORINŤANOM 13,4 – 8
(str. 177 )
 

                I bez ťažkopádnych filozofických slov podáva román Zlodejka z Korintu pravú podstatu Božej lásky.

Môj súťažný príspevok na Instagrame

Ak Vás tento román zaujal, objednať si ho môžete TU 

MOJE HODNOTENIE: 5/5 bez ohľadu na žáner

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu
KUMRAN.SK


Táto recenzia bola napísaná vďaka službe www.storpic.com.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 

Wonders of books Published @ 2014 by Ipietoon