nedeľa 5. augusta 2018

Na druhom brehu (Love´s Awakening), Laura Frantz, i527.net 2018, preklad: Eva Bubnášová


  Román Na druhom brehu z pera americkej autorky Laury Frantz je druhým pokračovaním série o Dedičstve Ballantyneovcov.  V prvej časti Kováčov učeň (recenzia TU). sme sa zoznámili so Silasom BallantyneomEden Leeovou a v tejto časti sa ďalej dozvedáme ako sa ďalej odvíja nielen ich život, ale hlavne príbeh ich najmladšej dcéry Ellie ...

 Ellie ako najmladšia a otcom najviac chránená dcéra strávila štyri roky na škole pre dámy vo Filadelfii, no keďže sa stane terčom „Manželskej spoločnosti“, rozhodne sa vrátiť domov. Počas cesty domov ju zastihne hrozná búrka. Domov jej pomôže sa dostať  Jack Turlock, mladší syn Turlockovcov, neslávne známeho klanu výrobcov whisky. Turlockovci majú povesť násilníkov a nečestných ľudí. Isabel Turlocková, kedysi O´Haarová nemôže Silasovi Ballantyneovi odpustiť, že dal prednosť Eden pred ňou.

    Zdvihla unavené oči a zistila, že Jack je od hlavy po päty špinavý od blata a šaty má dotrhané. Vyzeral akosi zadumane ... a trochu uštipačne. Oprel sa o stôl a kývol na obsluhujúcu dievčinu v kockovanej šatke uviazanej miesto čepca.
„Budeš potrebovať izbu,“ povedal jej. „Ráno vyrazíme.“
„My?“ spýtala sa a takmer zabudla zatvoriť ústa.

 „.... keď som videl ten zoznam ponúkaných dedičiek a teba medzi nimi, mal som pokušenie prísť.“
„Neuťahujte si zo mňa.“
„Neuťahujem si, Ellie. Už dávno si mi pomotala hlavu. Odkedy si pred mnohými rokmi prešla cez potok a priniesla mi šteniatko pastierskeho psa ako náhradu za psíča, ktoré sa mi stratilo.“
Pomotala mu hlavu? Na také bláznivé reči nenaletí. Hoci na kratulinkú chvíľu tak zvážnel, že o pravdivosti tej príhody so šteniatkom vôbec nepochybovala. No sama si na ňu nepamätala.
Mykol plecom. „Ja som mal desať a ty štyri. Nemôžeš si to pamätať.“
Pravdou bolo, že si spomínala len na papeky, kamene a pľuvance.

 Príbeh lásky medzi Ellie a Jackom nám autorka dávkuje po kvapkách a popritom rozohráva iný, oveľa dramatickejší príbeh o otrokoch, ktorí putujú na sever za lepším životom a rodina Ballantyneovcov je pri záchrane týchto úbožiakov viac ako nápomocná...

   Kým váhala, urobil ďalší krok, čím prekročil akúsi neviditeľnú, zakázanú hranicu. Prekvapil ju. Jeho blízkosť ju vydesila a z úst sa jej vydrala pálčivá otázka. „Prečo si mi nepovedal, že odchádzaš?“
***
    Celé jej telo ovládla túžba. Pocítila závrat, ako v deň, keď mu omdlela pri nohách.
***
„Modli sa za neho, Ellie. Píš mu listy.“ Málinko stíšil hlas. „Jednoducho ho ľúb.“ Ľúb ho.


    Čaro tohto románu spočíva nielen v detailnom spracovaní reálií tej doby, ale aj čímsi „ťažko opísateľným“ – je to lyrickosť, jemná romantika, dôvera a láska v Boha, čo sa vám pri čítaní dostane pod kožu. Mala som pocit, akoby sa pred očami tento príbeh doslova prehrával. Postavy sú neuveriteľne plastické a autorka nepotrebuje veľa zbytočných slov na vystihnutie povahy svojich postáv. Nič v príbehu nie je navyše, je to naozaj premyslene prepracovaný príbeh, ktorý sa vám vryje do srdca i do pamäte a určite si ho prečítate aj druhýkrát. Ja určite!

HODNOTENIE: 5/5 bez ohľadu na žáner


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu i527.net

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 

Wonders of books Published @ 2014 by Ipietoon