sobota 20. februára 2016

CHARLIE LOVETT, PRVNÍ DOJMY, (FIRST IMPRESSIONS) PASEKA, 2015



Po tomto románe som siahla najmä kvôli Jane Austenovej. Netajím sa, že som jej veľká obdivovateľka a čítam všetko, čo s ňou nejako súvisí (jediné, na čo som zatiaľ nemala odvahu, je Pýcha a predsudok a Zombie, bŕŕŕ). Ale späť k veci. Príbeh v podaní Charlieho Lovetta je skôr trilerom alebo detektívkou než romancou.  A tá je, žiaľ, aj najslabším miestom knihy. 
 
Na prebale knihy sa dočítate, že ide o „román o starých knihách, nečekané lásce a Jane Austenové“ – z tohto tvrdenia som ochotná prijať prvé a posledné (tiež s istými obmedzeniami). O láske to naozaj je, ale nie tej nečakanej, a už vôbec nie romantickej, čo samozrejme, nie je chybou autora, pútače na obálke ma istotne na svedomí vydavateľstvo. Takže, o čom to vlastne je? Hlavná hrdinka Sophie Collingwoodová je beznádejná knihomoľka a spolu so svojim strýkom Bertramom, ktorý je jej najbližším človekom, zdieľa toto svoje najväčšie hobby. A presne tu sa nachádza tá láska, láska ku knihám a k spriaznenej duši. Nemôže teda ísť o nečakanú lásku, romantický vzťah, ktorý sa „zhmotní“ až v závere, je podaný tak skromne, že je mu dosť ťažko uveriť. Za toto by som dala autorovi mínusový bodík, avšak tie body mu k plusu opäť prirátam za skvelé zvraty, tie detektívne, takže v konečnom dôsledku je táto kniha veľmi pútavá a ako vravia Amíci, je tzv. „page turner“ (stránku otáčate jedna radosť, lebo chcete vedieť, kde je „pes“ zakopaný).

Charlie Lovett
Čo sa týka časti o Jane Austenovej, aj tam chýbala romanca, všetci skalní fanúšikovia tejto autorky, dúfajú, že zažila romantickú lásku, ktorá sa, samozrejme, neskončila happy endom. Charlie Lovett nás však v tomto príbehu pripravil o túto ilúziu. Nahradil ju o fiktívny vzťah (čisto priateľský až otcovský) s kňazom Richardom Mansfieldom. Tu vidíme paralelu vzťahu Sophie so strýkom. O tú partnerskú však autor Jane pripravil a Sophie ju doprial až na konci s nedotiahnutými detailmi. 


 Áno, môžete brať vážne tvrdenie Washington Post-u, (tiež na obálke) že ide o „Milostný dopis literatuře“, láska ku knihám z tejto priam prekypuje. Ak však očakávate jemnú austenovskú romantiku, budete sklamaní. Myslím, že tento román je vhodný aj pre mužov, pretože je to skôr pragmatické podanie o tom, kto bola Jane Austenová. Keďže o Jane viem dosť z rôznych zdrojov, nedokázala som sa úplne stotožniť s Lovettovou verziou. Asi aj práve preto som celý príbeh vnímala viac rozumom ako citom, čo v mojom prípade znamená, že oceňujem kvalitu dobre napísaného príbehu, ale moja duša nepookriala. Škoda, napriek tomu odporúčam všetkým, ktorí majú radi napätie, situačnú komiku a knihy.


HODNOTENIE: 4/5

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 

Wonders of books Published @ 2014 by Ipietoon