sobota 11. apríla 2020

Obhliadka bytu (Folk med ångest), Fredrik Backman, IKAR 2020, preklad: Mária Bratová

     Novinka od švédskeho spisovateľa Fredrika Backman má skutočne ohúrila. Napriek tomu, že mám doma od neho aj Oveho, Babičku, Britt Marie a Medveďovce (chýba mi ešte My verzus vy) doteraz som sa do nich nepustila, keďže mám celkom veľa neprečítaných kníh v knižnici a navyše veľa času strávim aj prekladaním (tiež beletrie) 😊. No teraz som si už skutočne istá, že tie Backmanove romány patria k pokladom mojej knižnice. 

    Ešte som doteraz nikdy nečítala tak zamotaný, vtipný a dojímavý príbeh v jednom. Spočiatku sa mi javili informácie, ktorými nás autor bohato zásobil, trochu mätúce, ale vnímam to ako jeho zámer, aby nás zmiatol a potom postupne odkrýval tajomstvá každého z účastníkov obhliadky bytu. Postáv nám Backman doprial tiež požehnane. V podstate ani netušíme, ktorá z postáv je tá hlavná. Ja by som za hypotetickú ústrednú postavu označila možno práve chlapíka, ktorý skočil z mosta ešte desať rokov pred tým, než sa počas obhliadky bytu odohrala táto čudesná rukojemnícka dráma a aj keď v príbehu vlastne priamo ani nevystupuje, práve on spája všetkých týchto ľudí, ktorí sa počas tejto bizarnej situácie takpovediac zblížia z hodiny na hodinu.
 
   Jazyk je dynamický a táto dynamika je postavená na dialógoch, rýchlom spáde udalostí a retrospektívnom prepletaní dejových línií. Okrem toho autor nešetril nádhernými myšlienkami, takzvanými večnými pravdami. Že ako ich rozoznáte? Jednoducho, srdce vám zaplesá, keď sa nad týmito vetami zastavíte. A verte mi, že sa zastavíte!

Zopár z nich:
„Vaša mamička mala pravdu. Tí, ktorí nás vedia rozosmievať, sú na celý život,“ utvrdzovala sa Estelle a myslela na istého britského spisovateľa, ktorý napísal, že na svete nič nie je neodolateľnejšie a nákazlivejšie než dobrý humor. A potom si spomenula na americkú spisovateľku, ktorá napísala, že samota je ako hlad, človek si ani nevšimne, ako vyhladol, kým nezačne jesť. (str. 254)


Estelle si spomenula na ďalšieho spisovateľa, ktorý takmer pred sto rokmi napísal, „že tvoje deti nie sú tvoje deti, sú to synovia a dcéry prapôvodnej životnej túžby.“ (str. 255)

A holá pravda? Tá neexistuje. O hraniciach vesmíru sme vypátrali len to, že vlastne neexistujú, o Bohu vieme iba toľko, že o ňom nevieme nič. Preto istá mama farárka mala na svoju rodinu úplne jednoduchú požiadavku: Robme to najlepšie, čo je v našich silách. Hneď dnes zasaďme jabloň, aj keď vieme, že svet sa zajtra rozpadne na kusy.

Zachráňme, koho vládzeme.

 (st. 327)

     Aj napriek neskromnému počtu postáv, ľahko sa s nimi stotožníme, pretože sú presne takí skutoční ako my. Majú svoje chyby, slabosti i svoju individuálnu výnimočnosť. Fredrik Backman je znalec ľudského zmýšľania, všetkých možných starostí, radostí i démonov dnešnej modernej doby a ich dopad na človeka. 

    Odporúčam všetkými desiatimi! Ja som z tohto románu nadšená. Rozosmial ma, rozplakal a dočítala som ho o pol druhej v noci – asi viete prečo, MUSELA SOM!

HODNOTENIE: 5/5 bez ohľadu na žáner


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu 


Ak vás recenzia na román OBHLIADKA BYTU zaujala a chceli by ste si ho prečítať a urobiť si naň vlastný názor,  kúpiť si ho môžete TU


0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 

Wonders of books Published @ 2014 by Ipietoon